THEINSIDER Live

Ο "σκιώδης στόλος" των υπερήλικων δεξαμενοπλοίων που προκαλεί ανησυχία

Ένα γηρασμένο και συχνά χαμηλών προδιαγραφών δίκτυο δεξαμενόπλοιων, που εξυπηρετεί τη μεταφορά πετρελαίου από κράτη υπό διεθνείς κυρώσεις, έχει εξελιχθεί σε μια παράλληλη και ανεπίσημη ναυτιλιακή "οικονομία". Τα περισσότερα πλοία αυτού του στόλου είναι υπερήλικα, λειτουργούν εκτός των κανόνων της διεθνούς ναυτιλιακής αγοράς και αποτελούν σημαντικό παράγοντα ανησυχίας για τις ροές πετρελαίου.
Ο "σκιώδης στόλος" των υπερήλικων δεξαμενοπλοίων που προκαλεί ανησυχία
Ο "σκιώδης στόλος" αποτελείται σήμερα από 1.387 πλοία, με τα περισσότερα να είναι υπερήλικα δεξαμενόπλοια που λειτουργούν εκτός των κανόνων της ναυτιλιακής αγοράς. Η μέση ηλικία των πλοίων αγγίζει τα 20,4 έτη, αναδεικνύοντας το πρόβλημα της γήρανσης αυτού του ναυτιλιακού στόλου. Ο "σκιώδης στόλος" αντιπροσωπεύει το 12,8% του συνολικού ενεργού στόλου και προκαλεί ανησυχία για τις ροές πετρελαίου προς τις ασιατικές αγορές. Οι κυρώσεις δεν φαίνεται να έχουν εμποδίσει τις εξαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα, αλλά έχουν αλλάξει τον τρόπο και το κόστος αυτών των εξαγωγών. Ο "σκιώδης στόλος" λειτουργεί μέσω offshore εταιρειών και ανώνυμων μεσαζόντων, κρύβοντας την πραγματική προέλευση και προορισμό των φορτίων. Παρά τις πιέσεις των κυρώσεων, οι εξαγωγές παραμένουν σταθερές, αλλά οι προορισμοί τους μπορεί να αλλάξουν. Οι εταιρείες που εξάγουν πετρέλαιο αντιμετωπίζουν προβλήματα στις τραπεζικές πληρωμές και στη χρηματοδότηση των εμπορευμάτων τους. Η γερμανική κυβέρνηση έλαβε διαβεβαίωση από τις ΗΠΑ ότι η γερμανική θυγατρική της Rosneft δεν θα επηρεαστεί από τις νέες κυρώσεις, ενώ οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι οι ροές παραμένουν αναλλοίωτες, τουλάχιστον προς το παρόν.